Feb 12

The Chinese squeeze on Hong Kong’s press: my mistake

I drew attention yesterday to two changes of editors, one in India and one in Hong Kong, which I thought important. One conclusion I drew was almost certainly wrong.

In the case of the new editor of the South China Morning Post, I thought that the tone of the commentary I read on Wang Xiangwei was overwrought. It seemed to be assumed that because he was born on the mainland, he would be the creature of the regime in Beijing. But I was writing from superficial knowledge and I sent a link to a journalist friend in Hong Kong. He rapidly corrected my opinion. He is pessimistic about what will now happen, even if the state’s influence over the paper takes the form of a slow squeeze rather than any sudden stifling.

My friend wrote:

“I think you underestimate the ruthlessness and determination of the Communist Party and its United Front Department to influence and manipulate the media in HK. It is not using the Propaganda Department and (powers of) confiscation as it does in the mainland, but the ‘capitalist’ means, like takeovers, mergers, pressure and lobbying.

Continue reading →